Friday 25 January 2013

KAU RASA HIDUP INI SUSAH? KAU FIKIR SEMULA.



Kehidupan berputar seperti roda. Kadang diatas, kadang di bawah dan ada kala ia berhenti dari berpusing, membayangkan sesuatu kewujudan yang stasis. Tidak ke kiri, tidak ke kanan. Bukan disini mahupun disana. Aku setuju dengan perumpamaan ini memang ada kebenaran pada potongan ayat yang mudah ini. Ada masa untuk kejayaan , ada masa pula untuk kegagalan dan  ada masa juga kita jadi tepu, tidak bergerak kemana mana. Semua manusia berbeza beza menurut kemampuan bahu memasing.
Mintak maaf Encik Gump. Aku lansung tidak bersetuju dengan falsafah kamu, "life is like a box of chocolates, you never know what youre going to get". Hidup memang BUKAN seperti sekotak cokelat dan sesiapa yang membeli atau mendapat sekotak buatnya akan pasti tahu apa isinya. Mungkin kecuali bagi seseorang yang dungu dan buta huruf. Dah lama aku nak menzahirkan pendapat itu. Bagi yang telah mengambil kata kata forrest gump itu sebagai mantera tunjang kehidupannya , aku boleh nsaihatkan untuk lebih membaca dan muhasabah diri. Carilah guru yang boleh menunjukkan jalan yang lebih terang.
Hidup adalah luas, ruang yang tak terangkum dalam sepotong ayat yang tersusun cantik. Ia adalah juga kedua kedua panjang dan pendek. Sepanjang waktu diantara nafas pertama dan hembusan terakhir, sependek detik di antara dua denyutan nadi dann diantara dua titik tu lah letakknya kemanusiaan kita. Lebih lebih lagi pada detik terakhir sebelum titik penamat. Nilai kemanusiaan bukan terletak pada jumlah simpanan didalam bank, tidak pada ijazah yang bergulung gulung dan pasti juga bukan pada harta kekayaan, kereta besar , emas dan perak yang menggunung tinggi. Pada aku nilai kemanusiaan yang sebenarnya terletak pada niat dan kelakuan yang selari dalam perlakuan seolah olah setiap detik ituadalah yang terakhir, dalam kesedaran yang 'hidup' itu sendiri adalah bersifat sementara. Ada kala aku berjaya, tapi selalunya aku gagal. Tapi Itu bukan alasan untuk aku terus berhenti dan brusaha.
Setiap kegagalan yanng aku lalui adalah seperti guru yang menunjukkan aku dimana letakknya kelemahan aku dan apa apa kejayaan yang aku kecapi adalah peringatan yang perjuangan belum tamat. Masih ada yang perlu aku harungni sebelum tiba ke saat yang telah dijanjikan pasti. Apa pun sama ada kejayaan mahupun kegagalan semuanya bergantung pada hikmah buat mereka yang celik Segaanya datang dari tuhan bukan.
Ramai yang pernah berkata tentang kehidunpan yang penuh dengan pengajaran, pelajaran yang kadang kadang manis, kadang kadang pahit tapi selalunya mahal. Lebih lebih lagi pelajaran yang sangat mahal. Buat setiap barang yang diambilkembali, ada gantiannya yang selalunya berlipat lipat kalii ganda.
jadi , dimana ruang untuk aku mengeluh ?

No comments:

Post a Comment